Invloed van kunstmatige intelligentie op de makelaardij
De trend van artificial intelligence nadert meer en meer onze makelaardij. Zo kunnen we tegenwoordig op commando volledige afbeeldingen naar wens opbouwen. Nog nooit was deze ontwikkeling zo prominent aanwezig in het hedendaagse leven. Hoe kijken woningzoekers naar deze ontwikkelingen?
Beoordelen kunstmatige intelligentie binnen makelaardij
Dit deed Funda een poos geleden en ondervroeg haar respondenten op het gebied van deze populaire ontwikkelingen. Hiervoor deelden zij de respondenten op in een drietal generaties.
Babyboomers
Deze generatie werd geboren tussen 1941 en 1955. Hoewel babyboomers niet zijn opgegroeid met digitale technologieën, zijn velen van hen geïnteresseerd in het gebruik van smartphones, computers en andere digitale apparaten. Echter hebben zij hier en daar nog wat hulp nodig met de trends op het digitaliseringsvlak.
Generatie X
Deze generatie werd geboren tussen 1956 en 1970. Zij kennen de tijdsperiode waarin de opkomst van computers nog in de kinderschoenen stond. Zij hebben zowel de digitalisering meegemaakt als de eerste ontmoeting met artificial intelligence.
Tegenwoordig maken ook zij gebruik van ai om hun persoonlijke levensstijlen hun dagelijkse routines te verrijken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Siri, Google en tools om op afstand apparaten te bedienen.
Wel zijn zij afwachtend rondom privacy- en beveiligingskwesties. Deze generatie is hier extra bewust van en vaart niet zonder geweten mee op deze ontwikkelingen. Hierdoor worden ontwikkelingen ingeperkt om eventueel misbruik te voorkomen. Dit maakt de ontwikkeling voor hen (nog) niet zo dat zij hier blindelings op durven te vertrouwen.
Kortom, dankzij de acceptatie van generatie X zijn deze ontwikkelingen op het gebied van artifical intelligence de afgelopen tijd enorm gegroeid. Dit biedt de mogelijkheid om te blijven groeien binnen kaders waarin respect en privacy voorop staan.
Millenials en generatie Y
Deze generatie werd geboren tussen 1971 en 1994. Opgegroeid in een snel veranderende wereld waar technologie een grote rol speelt. Zij hebben de transitie van analoog naar digitaal meegemaakt. De impact van automatisering en de opkomst van diverse gemakken, waaronder internet en smartphones, hebben zij heel snel eigen gemaakt. Inmiddels zijn deze gemakken heel erg normaal in het leven. Zelfs zo normaal dat deze ontwikkelingen zijn geïntegreerd in hun levensstijl en routines.
Generaties met hun blik op het toekomstige verkoopproces
Meer dan de helft van alle respondenten uit het Funda onderzoek zegt dat het verkoopproces binnen de makelaardij wordt beïnvloed.
De jongere generatie denkt dat in de dienstverlening van makelaar tot opdrachtgever, binnen het verkoopproces, ‘beperkt tot niet’ vervangen zal worden door ai.
Opvallende uitslag vinden wij als vb&t Makelaars. Zo zie je maar weer hoe belangrijk de persoonlijke aandacht van een makelaar is. Heb jij al kennisgemaakt met onze persoonlijke service?
ai-invloed in onderdelen van het verkoopproces
Zo vonden de respondenten dat deze specifieke onderdelen het meeste worden beïnvloed.
86% Het bepalen van het juiste bod (automatisering)
84% Het bepalen van de potentie van een woning
82% Het maken van plattegronden
76% Het opstellen van contracten
76% het (virtueel) bezichtigen van een huis
64% Het maken van media content, zoals beeldmateriaal
Kunstmatige intelligentie in de huizenzoektocht
De babyboomers hebben juist de verwachting dat AI hen gaat helpen met de zoektocht naar hun wenselijke woning. Terwijl de jongere generatie denkt dat AI geen rol zal gaan spelen.
Bronvermelding FUNDA Barometer
vb&t Makelaars en haar toekomstbeeld op artificial intelligence
Wij zijn van mening dat het contact met onze makelaars mensenwerk is en blijft. Juist die persoonlijke touch kan hét verschil maken. Wel verwachten wij dat artificial intelligence zich spoedig verder doorontwikkeld en het ons makkelijk maakt in de zin van het ‘sneller en makkelijker opmaken’ van documenten, waardoor wij dit enkel hoeven te controleren. Op deze wijze kunnen wij nog gerichter en sneller zowel kopers als verkopers van dienst zijn.
De opkomst van fictieve indelingen met art-impressions in bestaande leefruimtes, zodat woningzoekers nog beter hun favoriete indeling kunnen bewonderen. Wellicht kunnen woningzoekers over een aantal jaren de woningen zelfs virtueel al bezichtigen. Denk jij dat het virtueel bezichtigen over een aantal jaren mogelijk is?
Onze klanten geven ons een 9!
Bij vb&t Makelaars staan jouw wensen altijd voorop. Daarom worden we door onze klanten beoordeeld met een 9,3 Benieuwd waarom? Bekijk de beoordelingen.
KlantbeoordelingenOp de hoogte blijven van ons woningaanbod?
Maak een account en ontvang van ons per e-mail updates met voor jou relevant woningaanbod.
Maak een zoekprofiel aan